Vangsten

VANGSTEN 2019

Wedstrijden bij 'witte hek' etc. in 2019 taboe, volg de ontwikkelingen, klik hier

HSW Regiowedstrijd op 20-04-2019, klik hier voor uitslagen etc.

Oude Rijn (Molenbrug) 20-04-19 / 20C - NO3 - zonnig

Rinus: met de Regiowedstrijd van 20/4 kom ik op nummer 72 te zitten en dat is in het middenstuk van vak D (nrs 61-80) bij Molenbrug (links van 't Fort). Links en rechts hoor ik al dat je daar niet moet zijn, had inderdaad ook liever minimaal 2  nummers naar links gezeten, maar loten is nu eenmaal loten! Een bijkomstigheid is dat ik niet hoef te lopen en ben daar blij om, door de organisatie arriveer ik toch al als laatste. Vol goede moed gaan we de stek inrichten met twee feeders en een kanthengeltje want je kunt niet weten!? Dit hengeltje heeft me overigens geen enkele aanbeet opgeleverd. Bij het startsein voer ik 2 korfjes op 2m uit de overzijde en 3 korven in het midden. Ga daarna aan de overzijde beginnen en ben hoogst verbaasd als de eerste 2 inzetten 2 platten opleveren, het zal toch niet….?? Maar dit blijkt een illusie, kom niet verder dan nog een platte halverwege de strijd maar die wordt helaas gelost. Verder vang ik nog 2 beesten die niet tellen. Allereerst krijg ik er een meerkoet aan die keurig de haak met maïskorrel in zijn snavel heeft, met behulp van buurman Erik krijgen ik hem aan de kant. Even later moet ik wat materiaal uit de auto halen dus leg ik de feeder even in de steun met op de hair een boilie. Als ik terugkom maakt de top verdachte bewegingen, haal op en heb direct behoorlijke weerstand. Na enkele minuten ligt er een snoek van bijna 70cm in het net, haak keurig in de bek! Ik blijf dus op die 2 platten steken….. tot 5 minuten voor tijd. Met wederom een boilie op de hair ben ik alvast aan het ruimen om tijdig te gaan wegen, als plotsklaps de top als een hoepel staat. Net voor tijd kan ik zodoende nog een fraaie zeelt binnen draaien. Met 3 vissen en 3,5kg krijg ik 9 punten aan mijn broek. Toch is de wedstrijd geslaagd. Klik hier voor uitgebreid verslag, uitslagen en foto’s.

Oude Rijn (Bodegraven) 17-04-19 / 17C - ZO3 - zonnig

Rinus: vandaag Kiezen we voor de Oude Rijn nabij de Meije rotonde, een gewild traject in de afgelopen Kooij 4-daagse als het gaat om de ‘betere gewichten’. Vandaag komen we wat dat betreft niet bedrogen uit want hoe later op de dag hoe beter de vangsten worden. Zelf kom ik met de feeder naar schatting aan een gewicht van rond de 20kg, meest mooie platten die met uiteenlopende aassoorten worden gevangen. En niet alleen hier maar ook elders op de trajecten van de Regiowedstrijd van a.s. zaterdag worden supervangsten gemeld. Een heerlijk vooruitzicht en op naar een verwachte zonnige dag, nu alleen nog effe het goede kokertje trekken met daarin het juiste kantnummer!!

Amstel (Uithoorn) 17-04-19

Dick: de 1e Wincle Pickerwedstrijd van HSV de Brasem uit Ter Aar is gevist in de Amstel tussen Uithoorn en Nesserpont. De eerste 2 uur werd er zo goed als niets gevangen, toen werd het beter. Sjaak Egberts die voor het eerst meedeed met de woensdag visserij dacht ik moet toch laten weten dat ik er ben, hij ving maar liefst 10 kilo en 550 gram. Gefeliciteerd Sjaak. Goede tweede werd Joop Lindhout met een nog altijd respectabele vangst  van 7,1kg.

Amsteldrecht (Nieuwveen) 15-04-19 / 12C - NO3 - half bewolkt

Rinus: vandaag maar weer eens een dagje ‘op de brasem’, want dat is het als je met de feeder de Amsteldrecht opzoekt. Door het vele vissen, niet alleen met maden en casters, maar ook met maïs, pieren en boilies kunnen de platten hier groeien tot flinke afmetingen. En als ze willen bijten heb je zo een net vis met een respectabel gewicht. Gelukkig is het niet altijd een bijt-maar-raak situatie en moet je er wel degelijk iets voor doen om zo’n vloermat aan de schubben te komen. Zo ook vandaag, wanneer het in de eerste uren totaal niet wil vlotten. Maar naar mate de dag verstrijkt worden de aanbeten talrijker en eindig ik uiteindelijk op 15 stuks. Aanvankelijk gevangen op de worm en tegen het einde is de (witte) boilie favoriet.

Heimanswetering (Woubrugge) 15-04-19

Dick: wij visten vandaag de 2e seniorenwedstrijd van HSV de Brasem in de Heijmanswetering aan de kant van Woubrugge. Wij zaten met onze snotneuzen tegen wind dus het was niet warm. Ook de vis had daar last van want ze beten niet echt goed, maar we hadden wel allemaal vis ( 13 man). Onze voorzitter Piet van Berkel ving vandaag de meeste, 4 kilo en 850 gram, op zijn hielen gezeten door Joop 3 kilo en 640 gram, gefeliciteerd mannen.

Aarkanaal (Ter Aar) 15-04-19

JanV: zondagmorgen naar het Aarkanaal geweest bij de roeivereniging en gevist met de 11m stok met dobbertje 0,5 gr. Geen stroming en ook geen wind dus was het goed te doen. In de hoop brasem te vangen ben ik niet te dun begonnen met lijn 0,1 mm en een haak 16. Maar helaas op een enkele brasem na – nog niet eens een echte grote – heb ik alleen maar voorn en bliekjes gevangen, echt grote vissen niet gezien. Bijna alle voorns waren wel mooi aan de maat met enkele uitschieters boven de 20 cm, ook mooie ruisvoorns waren weer sterk aanwezig. De meeste vis gevangen aan 2 grote maden, aan de pier bijna niets en aan de maïs hebben we maar twee vissen gevangen. Na vijf uur vissen kwamen we gezamenlijk rond de 180 stuks en hadden we allebei ongeveer even veel gevangen, mooie dag met een evenredig resultaat.

In Oosterbeek hebben ze de Paaswedstrijd gevist op het zelfde stuk aan de Nederrijn waar ik vorige week in mijn uppie ca. 35 kilo wist te vangen. Nu kwamen ze met 13 vissers niet verder als 7.750 gr, gevangen door 5 deelnemers. De winnaar had 2100 gr, nr.2 1980 gr en nr.3 1760 gr, droevig dus. De week daarvoor met de 1e competitiewedstrijd was de uitslag nog droeviger, nummer 1 had minder dan 1kg.

Voornsekanaal (Hellevoetsluis) 15-04-19

Jorden: de 3e wedstrijd van Gr. R’dam afd. Zev/Mkp werd in het Voornsekanaal gevist, waar de vangst niet echt ‘je dat’ was. De oorzaak moet kennelijk gezocht worden in de afgelopen 3 koude nachten met vorst aan de grond. Bijna iedereen had dan ook zijn winterpak wqeer tevoorschijn gehaald. De vangstberichten waren overigens goed, maar het viel bitter tegen hetgeen resulteerde in de tegenvallende vangsten. Er zijn slechts 2 (grote) brasems gevangen door Jaap en door mij. Ik kon winnend afsluiten met 3,5kg, Jaap werd 2e met 2,9kg en Adriaan 3e met 2,6kg. Op naar de volgende wedstrijd! Klik hier voor de uitslag en tussenstand.

Gouwekanaal (Gouda) 13-04-19 / 7C - N3 - half bewolkt

Erik: zaterdag 13/4 hebben we met HSV Moordrecht de 1ste comp.wedstrijd gevist op het bredere stuk van het Gouwekanaal (vooraan, vanuit Moordrecht gezien) en met 14 man een mooie opkomst. Zeker gezien de nachtvorst en koude wind. Zelf lootte ik op staart, nr. 15 en was in 1ste instantie niet blij met dit nummer, op de knik, waar de Gouwe serieus smaller wordt. Daarom maar gestart op de korte feederafstand, t.w. ongeveer 17/18m en binnen enkele minuten al de eerste visjes. Nummer 4 was al een mooie platte, maar de boten speelden ook een serieuze rol voor ons allemaal. Enkele containerschepen vanuit Waddinxveen, die dicht onder de kant voorbijkwamen (zeker op het smallere deel) en ook enkele boten vanuit de IJssel. Opvallend was echter dat de vis weer snel terug was, zelfs op de vaste hengel lijn, waar mijn rechterburen ook leuk mee vingen. Halverwege begon het te stromen en kreeg ik nog steeds regelmatig beet, maar een hoop van die losse tikken of in ieder geval beten waar je amper op kon slaan, maar toch ook regelmatig een visje en later ook weer een dikke platte. Het laatste uur nog een redelijke halfslag, een mooie baars en wat kleiner spul. Ik wist niet wat mijn vangst waard was, maar met 5.280 gram was het toch voldoende, met een mooie 2de plek voor good old John met 4.040gr en een nipte 3de plaats voor Michel van Bergen met 3.080 gr. Nummer 12 zat ook nog boven de 2 kg, dus dan kunnen we onmogelijk van een matige vangst spreken, zeker gezien de kou. De Gouwe heeft zich dus van zijn goede kant laten zien en de kop is eraf.

Leidsche Vaart (Langeraar) 13-04-19

Dick: afgelopen zaterdag viste de afdeling ‘vrije hengel’ van HSV de Brasem uit Ter Aar hun 1e wedstrijd in 2019 in de Leidsche Vaart (steigers). En ik denk dat Siem toch nog wat wodka over had van woensdag want hij ving met ruim 6 kilo toch weer het meeste, gefeliciteerd Siem. Jan van Eijk met ruim 2kg wed 2e en de rest zat onder de 2kg.

Breevaart (Reeuwijk-Brug) 10-04-19 / 8C - NO4 - half bewolkt

Rinus: de 3e ouderenwedstrijd van HSW vissen we in de aloude Breevaart in Reeuwijk, waar we met 10 man een prachtig parcours hebben en op keurige vlonders zitten. Op dit max. 35m brede water werden in de jaren 60 v/d vorige eeuw door de Goudse verenigingen grote wedstrijden georganiseerd met rond de 150 deelnemers van heinde en verre die vanaf de brug tot aan de bebouwing in Gouda-Noord zaten. Het is nog steeds een prachtig (stok)watertje maar tijden veranderen, nu is 16-17 deelnemers hier echt de max. Vis zit er in elk geval nog wel, om die te vangen is het vandaag wel ‘hard werken’ met die stevige zijwind. Voor mij blijft staartnr 10 in de zak zitten dus pak ik de vaste stok uit op 4 en 9m en zet een licht feedertje in op 3/4. Vanaf de start kan ik een visje vangen al zijn ze klein met af en toe een maatvoorn en een enkele bliek. Met de feeder vang ik een platte en een halfwas, bij elkaar ca. 60 stuks en 3,8kg, goed voor een 2-tje. Buurman Gerard had dezelfde ideeën maar omdat het met de stok niet lukte gooit hij deze aan de kant en gaat met de feeder verder. Het resultaat: een 5-tal platten bij elkaar 5,4kg en wederom een 1e plaats. Proficiat kerel, met 4 punten voorlopig stevig aan de leiding! Daarnaast ‘vechten’ Leo (3,6kg) en Dick (3,3kg) om de plaatsen 3 en 4. Hieruit blijkt dat de vangsten links op het parcours iets achter blijven. Bij elkaar toch 24kg gevangen. Klik hier voor uitslag en tussenstand.

Amsteldreht (Nieuwveen) 10-04-19

Theo: een mooi dagje aan de Amsteldrecht doorgebracht nabij de paprikaboer, wel veel wind maar met de plu opzij kun je je daar tegen wapenen. Iets verder voor de bocht zat een vereniging met zo’n 7 man met de stok te vissen, knap zwaar met die zijwind! Voor het gat was er nog één aan het uitpakken, dus ik ben links voor het gat gaan zitten bij dat boerderijtje en mooie huis. De feeder op 40m uitgelopen, hiermee kwam ik op ca. 3-4m uit de overzijde. 5-6 volle korven gebracht en in het eerste uur 1 vis en allemaal vuil aan de haak, te dicht op de lelies natuurlijk! 5 meter teruggegaan en een nieuwe stek opgebouwd. Toen pas ging ik vis vangen, vooral tussen 13-14.30 was het super, ondermeer een platte van dik 3kg en 61cm! Ben om 15u gestopt en moest 2x wegen, in totaal 25,5kg in 5 uurtjes. Onderlijn van 60cm eraan en 2-3 mestpiertjes+floater op de haak ging het beste. Heerlijk vertoefd achter de plu.

Amsteldrecht (Nieuwveen) 10-04-19

Dick: met veel harde en koude zijwind op woensdag de 10e apr. de eerste vaste stok wedstrijd van HSV de Brasem gevist in de Amsteldrecht (net voor de aardbeien teler). Het was niet echt de wedstrijd van je leven, één man sprong er bovenuit met ruim 9 kilo. Volgens mij had hij een flesje wodka bij zich om warm te blijven, maar heeft dit door zijn voer gedaan!? Toch gefeliciteerd Siem. Pas een heel eind verder volgt Joop op de tweede plaats met 3,1kg.

Vecht (Oud Zuilen) 10-04-19

Theo: afgelopen zondag competitiewedstrijd 2 van HSV de Vrije Visser uit Noordwijk. Gevist werd er op een nieuw water de Vecht bij Oud Zuilen. Samen met Cees (helaas ziek gemeld) zouden we de baan uitzetten op een gedeelte waar midweeks aardig is gevangen. Vol goede moed dus nu alleen naar de Vecht. Als iedereen aanwezig is kan er geloot worden, voor mijzelf komt nr 11 aan het eind v/h parcours ui de bus. Voorin bij de brug werd woensdag het best gevangen en Vries had het geluk dat hij nr 1 lootte, Ron Puper op de staart. Ik koos voor de vaste stok op 11 meter en feeder op zo’n 5m uit de overkant. In het eerste uur ving ik 4 vissen met de feeder en besloot toen op de stokplek te gaan vissen. Vier uur lang heb ik hier geen beet gezien. Ook met de feeder was het over en uit na een uur, maar gelukkig niet alleen bij mij. Van de 12 vissers klaagden er 8 steen en been over deze wedstrijd, de reden weet ik echt niet! Stroming erin, maar vis vangen ho maar. Kop en staart steken er zoals vaak weer bovenuit! Vooral Vries had een prachtig net vis, met dik 19 kilo werd hij met overmacht nummer 1. Arie daarnaast heeft 5 uur lang zijn dobber niet zien bewegen en had een dikke 0! Iets soortgelijks gebeurt naast mij, op staart ving Ron Puper wat vis in het eerste uur met de feeder en pakte  daarna net als ik de stok en ving dik 12 kilo, ik zat er voor spek en bonen naast! In het midden ving Phil ‘Vismania’ nog dik 5 kilo vis in de eerste 2 uur, daarna ook over en evenals bij Johan Puper naast hem. Voor de andere 9 deelnemers zat er niets anders op dan op een houtje te bijten. Conclusie: Vries en Ron jullie hebben kop- en staartplek volledig waargemaakt. De uitslag:

1 Vries Stomphorst 19.200 gr

11 Koos van de Ark 1.275 gr

12 Arie Schouten 0 gr.

Oude Rijn (Alphen) 08-04-19 / 17C - NO3 - half bewolkt

Rinus: vandaag enkele uren midden op de dag met de stok gevist tegenover de baggerschuiten. Het water was aan de heldere kant en er stond nagenoeg geen stroming. Het begin was zeer bedroevend me slechts 2 baarsjes in het eerste half uur. Daarna werd meer frequent beet gekregen maar echt ‘druk’ werd het nooit. Uiteindelijk op 30 stuks uitgekomen waarvan 7-8 scheppertjes. Géén brasem gezien (wel één verspeeld) daarentegen was de grootse vis een blankvoorn van 35cm. Verder veel bliekjes en voorntjes net aan of (ver) onder de maat. Maat Gert ging zijn geluk beproeven in de Amsteldrecht en liet weten te zijn geëindigd op 18 platten. Hiermee heeft hij – zoals hij dat zelf verwoord – zijn zelfvertrouwen weer enigszins ‘opgekrikt’ na zaterdag!

Amsteldrecht (Nieuwveen) 08-04-19

Dick: de eerste senioren wedstrijd van HSV de Brasem in 2019 zit er weer op. En wat de vangst betreft in de Leidsche Vaart mogen we niet klagen. Voor sommigen had het wat beter gekund maar je kan niet allemaal op de eerste rij zitten. Joop Lindhout zat daar dus wel en werd met 9 kilo en 40 gram de winnaar, gefeliciteerd Joop. Zelf kom ik op 7kg uit en Willem den Houdijker haalt 5,4kg op het droge.

Gouwekanaal (Gouda) 08-04-19

Jorden: het was een waterkoude ochtend voor HSV Gr. R’dam afd. Hzm/Mkp en de 2e wedstrijd en de beloofde zon bleef uit tot na het eindsignaal waardoor de wind aanvoelde als een poolwindje bijna recht op de neus. De vangstberichten van over Gouwe waren goed de afgelopen anderhalve week, maar het tegendeel bleek waar. Waarschijnlijk door 3 relatief koude nachten aasde de vis heel voorzichtig. Ik lootte kop (of staart in dit geval) maar zat het dichtst bij de sluis met Adriaan naast me, dan Sebastiaan en daarnaast Sander. Adriaan wist al snel een hele mooie brasem te haken en op de vaste stok kon hij met halfslagjes, voorns en bliek zijn net aardig vullen. Met 4640gr kon hij winnend afsluiten. Peter had in het midden een mooie verrassing in petto en wist met 3920gr Sebas en mij nog met heel klein verschil te verslaan, we zaten mooi dicht bij elkaar en elke vis zou bepalend kunnen zijn. Voor John was dat jammer omdat hij 3 mooie vissen verspeelde achter een balk en voor Sebas die een bliek loste net voor zijn net. De strijd is geopend, op naar het Voornsekanaal volgende week.

Amsteldrecht (Nieuwveen) 08-04-19

Dick: zaterdag 6 april j.l. hebben wij met HSV de Brasem de Paaswedstrijd gevist in de Amsteldrecht vooraan achter de sluis. Er werd met 20 man 114 kilo en 530 gram vis gevangen. Als beste kwam Guus Leer uit de bus met 14 kilo en 530 gram, gefeliciteerd Guus. 2e werd Sjaak Egberts met 12850 gram, 3e Bart Wassing met 11530 gram, 4e Koos Verlaan met 8240 gram en 5e Erik Weijgertse met 8030 gram.

Ringvaart (Leimuiden) 06-04-19 / 10C - O4 - bewolkt

Rinus: vandaag naar de Ringvaart voor de 4e competitiewedstrijd van HSW, met 15 deelnemers vangen we ruim 41 kilo en dat is op zich geen slecht resultaat. Maar als we de scores van de eerste drie daar vanaf halen blijft er 15kg voor de rest over en dan ontstaat er weer een ander beeld van dit (grillige) water. Net als veel waters kan je ook dit water verdelen in goede en slechte gedeeltes, vandaag is duidelijk dat de meeste vis vóór de rietzone (aan de linkerzijde) huist waardoor de huizenkant (rechts) minder bedeeld is. De loting is dus weer erg belangrijk, maar wanneer eigenlijk niet!? In elk geval wordt er gevangen en daar ben ik als wedstrijdleider natuurlijk blij mee, het kan hier zomaar heel anders uitpakken. Wil-Jan op stek 8 gezeten kan ‘het’ aanvankelijk niet vinden, maar als na terugkomst van een wandeling blijkt dat er ‘vis aan zit’ gaat hij er de laatste uurtjes nog eens goed voor zitten. Een serie dikke platten brengt hem op 10kg, zodoende gaat hij met de winst naar huis. Gefeliciteerd! JanvD is op stek 4 ook goed bezig pakt met 8.7kg de 2 punten. Op stek 2 versterkt Ron zijn leiderspositie door met 7kg de 3 punten mee te nemen. Tenslotte doen Jaap en Arie weinig voor elkaar onder en worden 4 en 5 met respectievelijk 4,8 en 4,2kg. Zelf haal ik 7 punten 'uit de strijd' met 1,9kg. Op stek 12 tref ik een 'kale' overkant waar ik niet één keer beet krijg met de feeder. Gelukkig heb ik kort op 15m nog een stekje gemaakt en daar haal ik naast een 10-tal donderpads in het laatste uur nog een platte en 2  voorns vandaan.

Oude Rijn (Barwoutswaarder) 31-03-19 / 13C - NO4 - half bewolkt

Buurman Westdorp met zeelt op A18

Rinus: op de 4e en laatste wedstrijddag v/d HS John Kooij 4-daagse kom ik op A19 te zitten, omgeving fruitteler Lievaart. Omdat ik het eindklassement (eerste 14) kan vergeten doe ik verder geen ‘tactische zaken’ en vis vandaag alles-of-niets. Zet daarvoor een paar feeders in op zo’n 4m uit de overzijde. Na de fluit voer ik 2 grote korven barstensvol met aas en ga met de derde vissen. Ik leg de hengel even neer om nog een rol onderlijnen uit de tas te pakken (staat aan andere kant fietspad). Als ik weer omkijk hangt de feeder half in het water en staat de lijn strak. Binnendraaien lukt niet meer, de boel zit muurvast (zeelt?). Lekker begin zeg! Helaas blijkt dit het enige hoogtepunt te zijn in de eerste uren. Niet meer dan een 10-tal voorn(tjes) en een bliek komen er in die periode binnen. Het laatste half uur levert nog 2 platjes en enkele blieken op. Hiermee kom ik uit op 2,2kg waarmee ik geen vuist kan maken en ver in de achterhoede eindigt. Gewonnen wordt er met ruim 8kg op kopnr A15 door Kees v/d Burg, die (naar verluid) meteen de 4-daagse op zijn naam schrijft met 5 punten. Op A16 scoort Dirk v/d Schaft een 2-tje met 7kg en aan de andere kant pakt Wim v/d Helm 3 punten met ruim  6kg. Opmerkelijk is weer het aantal van 4-5 zeelten die in deze sector zijn gevangen, het levert in elk geval aanzienlijk extra gewicht op. De conclusie is dat deze 4-daagse weer als geslaagd de boeken in gaat, met wederom weer aanmerkelijk goede resultaten op kop- en staartnummers en enkele andere hotspots. Vissen en loten, je kan het niet scheiden! Een openbaring dit jaar (eerst nog een vraagteken) mag je toch de vangsten in vak D noemen. Ook vandaag hier weer de meeste vis (ca. 275kg) met als uitschieter Nico Bijvoet die op stek 103 ruim 29kg uit het water slingerde, het topgewicht over de 4 dagen.

Inmiddels de uitslag ontvangen en daaruit blijkt dat Kees v/d Burg inderdaad met de 4-daagse winst naar huis gaat, nogmaals van harte gefeliciteerd. Er was nóg iemand met 5 punten en wel de winnaar van vorig jaar Jan Wagensveld, maar deze moest een kleine 5 kg aan gewicht toegeven op Kees. Op plaats 3 is Wim v/d Helm geëindigd met 6 punten. Alleen bij sectorwinst vandaag zou Wim hebben gezegevierd. Net buiten het erepodium eindigt John Kooij met 7 punten maar wel met het hoogste vangstgewicht van allemaal (41.470 gr). Gefeliciteerd John en bedankt weer voor de prima organisatie van deze 4-daagse die op voorhand vanwege de ‘vergunningperikelen’ niet eenvoudig was. Klik hier voor uitslag dag 4, eindklassement en 'overzicht van Frits'.