Vangsten

VANGSTEN 2019

Wedstrijden bij 'witte hek' etc. in 2019 taboe!!!, klik hier

HSW Regiowedstrijd op 20-04-2019, klik hier voor alle details

Inschrijvingen John Kooij 4-daagse weer van start, zie info op home onder 'opmerkelijk'

Zegerplas (Alphen) 20-02-19 / 10C - Z3 - half bewolkt

Pracht stek, dat wel...

Rinus: vandaag heb ik mijn (feeder)zinnen gezet op ‘diep water’ en de Zegerplas is daar bij uitstek geschikt voor. Het blijft natuurlijk een gok om zonder voorkennis hier naar toe te gaan, de laatste keer is al weer twee jaar geleden. Wat ik nog wel weet zijn de dieptes en een vlak gedeelte van de bodem, dat ligt hier op ca. 45m dus deze afstand is snel ‘vastgeclipt’. Een gevuld gaaskorfje van 30gr doet er exact 35 seconden over om de bodem te bereiken, daarna nog zo’n 3,5 molenslag strak draaien. Misslaan betekent dus extra verlies van veel ‘visminuten’. Nu moet ik direct zeggen dat dit vanmorgen niet frequent aan de orde is. Wel is het zo dat de top na een kwartier al licht beweegt, met een bliekje als resultaat. Overigens ben ik gaan vissen met een plastiek korf van Guru die wat makkelijker ‘omhoog’ komt i.v.m. de steile oever die hier op 4-5m uit de kant ligt. Na een uur heb ik 8 visjes en een scheppertje. Als ik de negatieve berichten over de plas van een bezoeker heb aangehoord tezamen met het feit dat de volgende 5 kwartier geen enkele aanbeet meer oplevert, hou ik het hier voor gezien. Nog 2,5 uur in de Oude Rijn bij de ijsbaan maakt de dag qua vangst toch nog goed met 6 platten en een 10-tal klein(er) grut.

Oude Rijn (Alphen-Woerden) 18-02-19 / 12C - ZW3 - zonnig

Rinus: rond deze periode aan de Oude Rijn een ‘rondje langs de velden’ doen is nooit verkeerd, want de eerste voorjaarsklassieker staat over ruim twee weken voor de deur. Gelukkig kunnen we daarvoor altijd terugvallen op Frits, altijd nieuwsgierig naar de vangsten en trouw aanhanger van en deelnemer aan de Kooij-4-daagse. Afgelopen zondag bezoekt hij de (nieuwe) trajecten voor deze serie wedstrijden om te zien ‘hoe de vlag er voor staat’. Nou daar word je vooralsnog niet erg vrolijk van, vanaf Barwoutswaarder tot aan Zwammerdam ontmoet hij diverse vissers die niet of nauwelijks vangen. Op zich is dat niet verontrustend want in alle jaren blijkt dat het – mogelijk op de eerste wedstrijddag na – met de vangsten wel goed komt. Toch is het bijzonder dat juist nu aan het eind van een week met relatief hoge temperaturen de vangsten zo slecht zijn. Er is één uitzondering en dat is frappant genoeg op het hernieuwde traject ‘over de brug rechts bij Zwammerdam’. Naast een aantal brasems gevangen door feederaars haalt PietKr of het de normaalste zaak van de wereld is 19 platten binnen met de vaste stok, de één nog mooier dan de andere! Kijk, dat zijn nu juist weer de berichten waar we met z’n allen naar uitzien!? Zelf strijken we vandaag, na anderhalf uur Aarkanaal en samen 8 voorn(tje)s, nog een paar uurtjes neer op de vlonder aan de Treinweg. Maar vandaag is het ook hier taai, vangen uiteindelijk wel een aantal fatsoenlijke vissen (voorn, bliek, halfwasjes) en als je héél lang wacht volgt er aan het eind van de rit nog wel een mooie platte. Had tijdens het opruimen 2 dikke(re) pieren aan haakje 14 geknoopt en dat bleek voldoende voor een echte ‘kromloper’.

Oude Rijn (Alphen) 16-02-19 / 12C - ZW3 - zonnig

Rinus: het blijft een mooie winterplek daar omgeving Treinweg, maar vandaag op één van de eerste ‘voorjaarsdagen’ moet het hier toch ook lukken? Daarom schuif ik aan nabij Rob P die met de feeder de vlonder al heeft ‘ingenomen’ en van korte afstand de eerste vissen reeds binnen heeft. Gert prefereerde om de Amsteldrecht een keer ‘aan de tand’ te voelen, maar trok – na later bleek – de conclusie dat het nog iets te vroeg is voor dit water, slechts 1 voorn! Zelf wil ik het vandaag eens op grotere afstand proberen dan hier gebruikelijk is, dus clip ik de lijn vast op ca. 35m. Is het dit of zijn er andere oorzaken, het wil vandaag niet vlotten en blijf steken op 4 vissen. Rob daarentegen heeft een prima morgen met 20 mooie vissen, chapeau!

Amstel (Uithoorn) 13-02-19 / 7C - ZW3 - bewolkt

Rinus: vandaag de Amstel maar weer eens opgezocht in de hoop dat ook dit water al in de ‘voorjaarstand’ staat. Daar blijkt na anderhalf uur vissen nog niets van want beide hebben nog geen enkel tikje op de top gehad. Dat gaat gelukkig uiteindelijk wel gebeuren al komen we wat dit laatste betreft niet in de ‘dubbele cijfers’. Beide komen we aan 4 platten met als enige bijzonderheid dat Gert ze verspreid over de resterende uren vangt terwijl ik tot vlak voor tijd op één staat en 3 in het laatste kwartier vang. Er wordt zowel in het midden als op 3/4 gevangen met als favoriete aas een piertje+made.

Buiten Spaarne (Haarlem) 13-02-19

Theo: vandaag met vismaat Cees voor de eerste keer in 2019 gevist, dus casters, maden en (knip)wormen op voorraad gehaald bij IYS. Wij kozen voor de Buiten-Spaarne bij de woonboten en visten natuurlijk met de feeder. Daar aangekomen bleek dat er al 5 andere vissers aan de overkant zaten, dus waren we niet alleen. Beide kozen we voor een afstand van ca. 35m, Cees startte weer met 2 hengels, ik kan dat niet handelen dus 1 hengel op de steun. Na wat kleine korfjes voer gebracht te hebben met dode maden, casters en wat fijn geknipte piertjes kon het feest beginnen. Binnen 5 minuten lag de eerste platte van 2019 al in het netje, wat zal dat worden? Nog geen 5 minuten erna weer beet en de 2e brasem hing aan de haak. Daarna was het de beurt aan Cees die op de korte afstand ook 2 platten ving. De beet bleef erin en met tussenpozen vingen we een redelijk ‘visje’, vooral met piertje+dode made of caster, met voorzichtige aanbeten. Na ruim 4 uur vissen was het tijd om op te ruimen, de vangst voor deze tijd v/h jaar was goed te noemen. Cees kwam tot 10 brasems met een totaal gewicht van 11,5kg. Zelf ving ik er 8 met een gewicht van 10,5kg.

Oude Rijn (Zwammerdam) 11-02-19 / 8C - NW3 - half bewolkt

Rinus: vandaag de Oude Rijn weer eens opgezocht, Piet zit al bij de Treinweg, ik ga het bij de ‘ijsbaan’ proberen. Hier had Ron 3 weken geleden een aantal dikke platten gevangen, maar daarna is het een periode ‘knudde’ geweest. De Rijn blijkt fors te stromen en ik heb jammer genoeg enkel een lichte feeder meegenomen, vis daarom niet verder dan net ‘over het midden’. Krijg na een half uur na enig ‘treiterwerk’ een eerste korte reactie en dat levert een brasem op. Daarna is het hééél lang wachten – in tussentijd enkele keren uitgekauwde pinkies gehad – tot het laatste uur waarin er nog 2 platten en een voorn bij komen. Intussen een berichtje van Piet gehad: fijne visdag, 7 platten, een dito aantal halfwasjes en mooie voorns. Een paar kilometer verder kan de vangst er zomaar rooskleuriger uitzien! In elk geval zitten we niet ‘voor niks’, jammerlijk zal die kreet dit jaar hier in wedstrijdverband niet klinken!

A/R Kanaal (Breukelen) 11-02-19

Dick: zaterdag 9 febr. heeft HSV de Brasem weer in Breukelen aan de westkant gevist en weer goed gevangen. Siem Pieterse was vandaag de uitschieter met 5 kilo en 570 gram, gefeliciteerd Siem. Twee man had geen vis en de 8 anderen hadden tezamen 18 kilo en 830 gram. Er deed ook nog een gastvisser mee Aart Slotboom en die ving ook nog 1 kilo en 470 gram, dus weer geen slechte dag ondanks veel wind. Klik hier voor uitslag en tussenstand.

Gouwekanaal (Gouda) 07-02-19 / 7C - ZW6 - half bewolkt

Rinus: de kenners weten het vast wel, met deze onstuimige weersomstandigheden zit je gebeiteld achter de ‘wand van Stubbe’. Of de vis mee wil werken na zo’n koude en zeiknatte dag als gisteren is natuurlijk maar de vraag, slechter als dinsdag kan haast niet. Om te beginnen voer ik weer 2 korfjes op de vertouwde afstand hier van 25m en ga met de derde vissen. 5 minuten later volgt reeds een ‘zomerse’ aanbeet met een bliek als resultaat, dat schenkt vertrouwen. Alle overige beten zijn trouwens van het ‘zeikerige’ type en soms nauwelijks te traceren. Niettemin liggen er na 4 uur vissen 14 (schep)blieken in het net, overwegend gevangen met maden al dan niet met een (stukje) worm. Voor vandaag ben ik tevreden.

Binnen IJssel-Gouwekanaal (Gouda) 05-02-19 / 5C - ZW3 - bewolkt

Rinus: met enige verwachtingen rijden we naar de IJssel, er zal toch onderhand wel een voorntje te vangen zijn!? Na krap anderhalf weten we het, nee dus! Gert krijgt na een half uur één keer beet en dat levert een platje op. Verder is bij beide de dobber niet (meer) onder geweest. Omdat het Gouwekanaal op onze terugroute ligt proberen we het daar nog een paar uurtjes. Bij aankomst heeft Dirk er al 7 (meest blieken) op de teller staan, daar komt er nog één bij. Gert houdt het voor gezien en zelf plak ik er nog een uurtje aanvast waarin ik eenmaal beet krijg en dat levert een schepbliek op. Meer kunnen we er vandaag niet van maken. Ik sluit me bij de vorige sprekert aan.

Gouwekanaal (Gouda) 05-02-19

JanV: zondagmorgen voor het eerst wezen vissen dit jaar. Door ziekte, erg slecht weer en de diverse verjaardagen is het er niet eerder van gekomen helaas. In mijn uppie neergestreken aan het Gouwekanaal bij de sluizen en gevist van 8.15 tot 12.00, was helemaal alleen tot de visite kwam. Diverse mensen (5 stuks) kwamen vragen of het nog wat was, waarop ik telkens NEE moest antwoorden, het is niets maar ik hou wel vol want je weet maar nooit. Nou dat is dus niet gebeurd, op de hele morgen 4 visjes gevangen en verschillende keren uitgekauwde maden, maar niets op de top gezien. Lange lijn korte lijn haak 16 of 18 lijn 0,12 of 0,10 het maakte niets uit, de vis deed het niet. Dat zal de komende maanden nog wel eens voorkomen, het zijn geen maanden waarin veel vis te vangen is, uitschieters daargelaten want eten moeten ze toch ook wel eens. Het is wachten op betere tijden!

Gouwekanaal (Gouda) 29-01-19 / 3C - ZW3 - half bewolkt

Rinus: midden op de dag enkele uurtjes in het kanaal gevist, ben benieuwd of de korte koudeperiode nog invloed heeft op het ‘bijtgedrag’ van de vis? Feederen (lees: peuteren) op de relatief korte afstand in de winter is best een leuke manier van vissen. Vandaag voer ik om te beginnen 3 korfjes op 28m en 2 op 22m, op deze laatste afstand start ik met vissen. Dat ‘ze’ de feeder niet frequent van de steun rukken heb ik al ingecalculeerd, maar dat drie uren vissen slechts 5-6 aanbeten en 3 te tillen bliekjes opleveren, is wel erg mager. Gelukkig hebben we nog een 4e en laatste uur en hierin vang ik nog 7 schepblieken, frappant maar ook weer niet zo erg ‘vreemd’ voor een laatste uur!? Geduld is dus weer een ‘schone zaak’ en wat me verder nog opvalt is dat de korte afstand geen enkele beet/vis oplevert, alles kwam van ver en enkel met maden en/of een stukje worm.

A/R Kanaal (Breukelen) 28-01-19 / 5C - W3 - bewolkt

Dick: zaterdag j.l. hebben de wintervissers van HSV de Brasem uit Ter Aar in Breukelen aan de westkant in het ARK de 7e wedstrijd gevist en niet onaardig gevangen. Piet van Berkel ving het meeste 5 kilo en 670 gram, gefeliciteerd Piet. In totaal werd er door 10 man 18 kilo en 670 gram gevangen, dus niet echt slecht voor de tijd van het jaar. Erik Weijgertse gaat aan de leiding met 32 punten (en 12,8kg), op de huid gezeten door Siem Pieterse en Erik de Kruif met resp. 33 en 34 pt.

Gouwekanaal (Gouda) 16-01-19 / 6C - ZW4 - bewolkt

Rinus: deze week staat het Gouwekanaal bij ons in de ‘favorieten’, zowel maandag als vandaag hebben we dit water bezocht en beide dagen valt de vangst niet tegen gezien het feit dat het nog altijd ‘winter’ is. Op beide dagen ook weer de nodige scheepvaart, maar het lijkt of de vis zich daar niks van aantrekt. Toeval of niet, soms wordt het aas gegrepen tijdens de passage van zo’n zandschuit (niet onlogisch), zo niet dan soms al weer binnen het kwartier. Het zijn overwegend (schep)blieken die je vangt, op maandag in het laatste uur nog 2 platjes met de nadruk op ‘jes’. In alle gevallen zijn pinkies het beste aas, soms afgewisseld met casters of een (stukje) worm. Maandag kom ik aan 16 stuks en vandaag staat de teller op 28 en daar ben ik tevreden mee.

Oude Rijn (Zwammerdam) 16-01-19

Bert: zondag 06-01-2019 wintercomp ind nr 3 van HSV Alphen is alweer even geleden maar ik wil jullie de uitslag hiervan toch niet onthouden. De verwachtingen zijn al niet te hoog maar met 9 positieve deelnemers aan de waterkant moet het toch ooit weer eens goed komen met de vangsten. Vandaag in ieder geval nog niet want slechts 4 deelnemers wisten vis op de kant te brengen. Joop Zuidam was vandaag de nr 1 met de feeder wist hij 1500 gram te scoren. Viswater was de Oude Rijn Futenbos en totaal was de vangst 4590 gr. Snel vergeten en op naar betere vangsten.

Zondag 13-01-2019 nr 3 van de winterkoppel comp. 5 koppels hebben gevist in de Heijmanswetering tegenover de betonfabriek. Misschien komt het door de datum maar de vis was vandaag niet aanwezig. Twee koppels met vis en een totaal gewicht van wel 110 gram. Bestaande uit 3 grondels en 2 baarsjes tel uit je winst. Niet getreurd volgende week gaan we gewoon weer naar de waterkant. Klik hier voor uitslag en tussenstand.

Amstel (Uithoorn) 12-01-19 / 8C - W4 - bewolkt

Rinus: hoewel het winter(tijd) is hebben we nog steeds te maken met ‘aangename’ temperaturen, dus waarom niet nog een keer met de feeder ‘op de brasem’ in de Amstel!? Daar aangekomen nemen we dezelfde stekken in als vorige keer en deponeert Gert zijn korf op een kleine 40m en dat is ca. 10m uit de andere oever. Ik ga ook die richting op maar drop ook enkele korfjes net over het midden, als alternatief. Natuurlijk moeten we wachten en dat is niet zo vreemd in deze periode, het duurt zeker 5 kwartier voordat Gert als eerste enkele tikjes op de top ziet. Dit resulteert kort daarna in de eerste brasem van de dag, direct gevolgd door een tweede. Zelf heb ik nog geen enkele reactie gezien en probeer het eens op de stek in het midden. Binnen 10 minuten liggen er ook bij mij 2 platten in het net. De overige komen wel van de ‘verre’ stek. Het zal kortom geen bijt-maar-raak-festijn worden, beide komen we tot 5-6 platten waarvan enkele de 2kg-grens passeren. De gebruikelijke (combinatie van) made/caster/worm(pje) staat weer op het menu. De aanbeten zijn bijna alle nauwelijks zichtbaar.

Midweeks nog een middag naar de Oude Rijn (Treinweg) geweest en ook hier kwam ik niet verder dan 6 vissen (bliek- voorn-platje). Wel alle scheppers maar het vangstgewicht kwam bij lange na niet in de buurt bij dat van vandaag.

AR Kanaal (Loenersloot) 12-01-19

Dick: vandaag zijn de ‘bikkels’ van HSV de Brasem uit Ter Aar weer naar het AR Kanaal bij Loenersloot geweest voor de wintercompetitie. Frans Blom ving op staart het meeste, 6 kilo en 290 gram, gefeliciteerd Frans. De gemiddelde vangst was 2 kilo en 237 gram, ondanks (of dankzij) Cock Velthuijsen. Deze kwam aan de waterkant en merkte dat zijn paraplu kapot was, goede raad was duur maar hij is toch in zijn auto gestapt en effe heen en weer naar Langeraar gereden om een nieuwe te halen. Bij terugkomst om ca. 12 uur kon hij gaan vissen, maar helaas bij het wegen 0 vissen ter weging aanbieden…! Na 6 wedstrijden gaat Erik Weijgertse aan kop met 12,4 kilo en 24 punten.

Gouwekanaal (Gouda) 05-01-19 / 7C - NW4 - bewolkt

Rinus: vandaag blijven we dicht bij huis en ‘proberen’ het Gouwekanaal maar weer eens, daar wordt immers altijd wel een visje gevangen!? Vanwege de wind rijden we helemaal door naar achter en pakken daar onze feederspullen uit. Hier in de kom staat overal dezelfde hoeveelheid water van ca. 2m, een prettige diepte om op een kleine 30m te feederen. Het verhaal kan jammer genoeg kort zijn want in 2,5 uur vissen krijgen we niet één keer een aanwijzing dat er vis zit. Als Gert om 12 uur afhaakt ‘probeer’ ik het nog 2 uurtjes vooraan bij de (Juliana)sluis en hou hier zelfde afstand aan. Ben aangenaam verrast als na een kwartier de top omgaat hetgeen één van de hier kenmerkende (schep)blieken van rond de 30cm oplevert. Aan het eind van de rit staan er 9 blieken op de teller + 1 piepkleine winde. De laatste vissen vang ik met 2 casters. Het kan verkeren…

Oude Rijn (Alphen) 02-01-19 / 4C - NW3 - bewolkt

Rinus: de eerste visuren in het nieuwe jaar, vanmiddag nabij de Treinweg, leveren een magere vangst op. De gebruikelijke feederafstand hier van ca. 26-27m, later nog 5m verder geprobeerd, brengt slechts 6 vissen in het net. Vier voorns (2x formaat baksteen), 1 baars en na 3,5 uur vissen 1 halfslag platje op een aanbeet waarvan ik dacht ‘is dat wel beet’. De voorns trokken overigens de top wel krom. Gevangen met maden of casters al dan niet met een stukje worm.

Haven (Woerden) 02-01-19

JanV: allereerst iedereen de beste wensen en vangsten voor het jaar 2019 toegewenst. Afgelopen zondag voor het eerst in 2018 weer eens in het haventje van Woerden wezen vissen, naar horen zeggen is het daar altijd druk dus vroeg van huis gegaan. Inderdaad zat er al iemand te vissen maar dat was een ‘roofvisser’ met 2 hengels en dood aas, daar hadden we geen last van. Hij zat alleen wel op de beste plek, dus dan maar iets opgeschoven. Erg diep is het daar niet hooguit 1,3m maar als je een goede stek heb je kan best aardig vangen en dat was het geval bij Erwin. Op de 11 meter hengel had hij bij vlagen goed vis. Mooie voorns en later ook nog blieken bij mijn weten, alleen op de maden zowel groot als klein wist hij er 89 stuks te vangen. Bij mij ging het minder, ook wel mooie voorns maar ook kleine vis, in totaal 43 stuks ook alleen op de maden. Al met al wel leuk gevangen maar ook een flink pak op mijn broek gehad. De roofvisser wist 2 snoeken te vangen waarvan de grootste in de 90cm.