Boerhoes 2016

28-04-2016 Eens een keer wat anders!? (2)

Overijsselse Vecht - Boerhoes

In navolging van de mannen uit Moordrecht hebben ook wij (Gert, Rob, Martin en ik) deze gedachte en doorbreken daarmee een jarenlange traditie en gaan eind april eens een keer niet naar Friesland voor een 4 daagse vistrip, maar zetten koers naar Dalfsen om daar 3 dagen (uit voorzorg!?) te vissen in de Overijsselse Vecht. Afgaande op een leuk artikel uit de Beet van enige tijd geleden belanden in het landelijk gelegen B&B Boerhoes, een boerderij van Antje en Thomas die grenst aan de Vecht. Om de 200m tussen boerderij en viswater te overbruggen kan boer Thomas ons met visspullen en al vervoeren per tractor en boerenwagen, ..... alleen gaat dat nu niet vanwege de vele regen van de laatste tijd die het land onbegaanbaar maakt. Van de optie om deze afstand met een kruiwagen te overbrengen zien we af! Dan voor de eerste visdag maar zoeken naar een andere mogelijkheid en die vinden we aan de noordoever van de Vecht bij Dalfsen, de tegenwind nemen maar voor lief zolang de regen- en hagelbuien uitblijven. Helaas valt aan dit laatste niet te ontkomen en moeten we er toch een paar doorstaan waarin de temperatuur daalt tot bedenkelijke waarden. Niet alleen het land is erg drassig vanwege het overvloedige water maar ook de waterstand van de Vecht is 20cm hoger dan normaal in deze tijd, horen we van de stuwwachter. En dat heeft natuurlijk weer gevolgen voor de stroming die (naar onze maatstaven) vreselijk hard is. Mede hierdoor blijft de vaste stok in de foudraal en voor de feeder zijn korven nodig van 60 - 80 gram, met een beetje geluk blijven deze hiermee op max. 25m afstand liggen! Je begrijpt het al, het wordt een visserij die zeg maar niet op ons lijf geschreven is, maar waarvoor we ons wel proberen aan te passen. Het mocht helaas niet baten en de vangsten zijn ver beneden de maat, doch de enkele vissen die we vangen (winde, brasem, voorn) zijn wél 'aan de maat'. Voor de tweede dag is natuurlijk 'topoverleg' nodig en hieruit komt het idee naar boven om een 'rustiger' water te bevissen en we denken dat te vinden in het Overijssels Kanaal. Dag 2 zetten we dus (in regenachtig weer) koers naar Lemmelerveld waar we denken dit kanaal aan te treffen, dat klopt ook alleen blijkt het een smal water te zijn wat er niet erg proper uit ziet. Bovendien hebben we natuurlijk te kampen met de onbekendheid van locatie en visstekken en dus - na een aantal mogelijkheden te hebben bezien - belanden we uiteindelijk toch weer aan de Vecht, dit keer in Ommen aan de zuidoever nabij de brug waar we onze spullen installeren. Ook hier 'giert' het water langs natuurlijk en tijdens de hoosbui in de middaguren lijkt dat nog een graadje erger, maar we zijn uiteraard iets meer voorbereid dan gisteren. Vandaag vangen we ook een aantal mooie vissen, doch niet in die hoeveelheden die we voor ogen hebben. Als een plaatselijke 'kenner van het water' ons eind middag komt vertellen dat je hier binnen een half uur vis moet vangen 'anders wordt het niks', hebben we het in zekere zin aan de Vecht wel gezien! Dag 3 blazen we alweer de aftocht en besluiten op de terugweg de Lage Vaart in Almere aan te doen waar we natuurlijk een normaal maaltje vis gaan vangen. Maar als na een aantal uren door 4 man slechts 2 platten zijn gevangen weten we natuurlijk ook hier genoeg en besluiten in te pakken en (voor)tijdig de thuisreis te aanvaarden. Enig lichtpuntje is dat de spullen van gisteren inmiddels kurkdroog zijn en in feite 'startklaar' voor de volgende vispartij. Kortom we beleven een 3-daagse vispartij die qua weersomstandigheden van alles brengt en eindigt in zéér teleurstellende vangsten, maar gelukkig de onderlinge stemming niet al te zeer beïnvloed.