Vangsten

VANGSTEN 2020

HSW Regiowedstrijd op 18-04-20, lees hier alle details

Binnen IJssel (Haastrecht) 22-02-20 / 9C - ZW6 - bewolkt

Rinus: windkracht 6 en een luw plekje aan de IJssel gevonden die vandaag behoorlijk stroomt, de vaste stok zou om een 4-grammer vragen om de zaak op zijn plaats te houden. Pak daarom het feedertje maar met daarop een 25-grams korfje dat redelijk blijft liggen op 4-5m uit de overzijde. Al bij het derde korfje zie ik beweging aan de top dat leidt tot uitgekauwde maden, maar de volgende inzet is raak en levert een schepbliek op. Tot half één vang ik met enige frequentie vis (5 platten en een serie blieken), daarna staat het water van de ene op de andere minuut stil. Dat betekent ook nagenoeg geen aanbeten meer, met de feeder pak ik nog 1 platte en met het 4m stokje, dat ik even uit de foedraal haal, nog 2 voorntjes. Bij mekaar 17 stuks, qua gewicht nog enigszins verrassend.

Haven (Alphen) 22-02-20

JanV: 2 weken geleden samen met Erik nog gevist in het Gouwekanaal met een minimaal resultaat, zelf 7 stuks en Erik 10 stuks in 3,5 uur tijd. Nadien heb ik niet meer gevist vanwege wind en regen. Anderen hebben dat wel gedaan maar daar heb ik geen berichten van. Maar afgelopen woensdag zag het er goed uit en toen maar besloten om even op pad te gaan en de haven van Alphen op te zoeken. Had ik beter niet kunnen doen, in 1,5 uur geen tikje of uitgekauwde made of caster gezien, dus met het oog op de tijd snel ingepakt en nog even naar het Gouwekanaal. Hier nog 2,5 uur gezeten maar was het ook niet best, in deze tijdspanne maar 4 vissen gevangen en twee keer uitgekauwde maden. Al met al slechte resultaten hier in tegenstelling tot de Oude Rijn waar naar verluid nog wel redelijk tot goed is gevangen. Blijven hopen op betere tijden.

Heimanswetering (Alphen) 19-02-20 / 7C - ZW5 - half bewolkt

Rinus: vandaag nog steeds een harde wind, dus maar weer beschutting zoeken, bijvoorbeeld aan de wetering in Alphen. Daar aangekomen blijken we niet alleen te zijn en vissen we deze dag met zessen. Piet probeert het met de vaste stok en krijgt de beloning reeds na 10 minuten in de vorm van een pracht brasem, op de combi maden/caster en een sleepje van 20cm, het stroomt namelijk redelijk. Toch zal de stok niet al te veel succes brengen, met de feeder wordt beter gevangen, dat is overigens hier wel eens anders! Opmerkelijk is dat een ieder wel een (dikke) platte vangt met daarnaast halfwas exemplaren en blieken en sporadisch een voorn. Het kost in elk geval moeite om in de ‘dubbele cijfers’ te geraken, de aanbeten zijn ook uiterst voorzichtig. Als iedereen richting huis gaat plak ik daar nog een uurtje aanvast (beurt wel meer), ik doe zogezegd ‘het licht uit’. In deze tijdspanne lijkt het iets vlotter te gaan en kan ik uitlopen naar 20 stuks op de teller, waarbij ook enkele dikke platten. Kenmerkend is dat mijn vis aanvankelijk van 4-5m uit de overzijde komt, maar in dat laatste uur van 17m, deze stek wel constant ‘bijgehouden’, was redelijk druk met de schepen. Wederom met grote maden het meeste succes.

Amstel (Uithoorn) 12-02-20 / 6C - W5 - bewolkt

Rinus: na een paar dagen ‘klussen’ (het stormt immers toch) gaan we vandaag weer naar de waterkant en zetten koers naar de Amstel bij Uithoorn. Hier pakken we feeders uit voor afstanden op 3/4 en zo’n 5-6m uit de overzijde. Helaas moeten we na anderhalf uur concluderen dat vriend(in) brasem vandaag niet happig is, beide hebben we tot dan toe één haaltje op de top gezien zonder resultaat. Voor Gert blijft het jammer genoeg daarbij en dat staat in schril contrast met afgelopen zaterdag toen hij nog 7 platten op het droge kreeg in de Amstedrecht bij nieuwe kwekerij links in de hoek met een ‘balletje’, maar van dit aas moeten ze vandaag helemaal niks hebben. Uiteindelijk lukt het mij nog om 4 platten aan de haak te krijgen, op de verre afstand, met (dooie) maden al dan niet met een stukje worm op de haak. Ongetwijfeld hebben het weer en de luchtdrukverschillen met deze wisselende vangsten te maken!?

Oude Rijn (Alphen) 05-02-20 / 8C - NW2 - half bewolkt

Rinus: na mijn wisselende vangsten afgelopen weekend (Gouwekanaal 17 stuks en Heimanswetering 3 st) gaan we vandaag naar de Oude Rijn. We blijven vooraan bij de Treinweg omdat het ‘verderop’ voor deze midweekse dag behoorlijk druk is. Gewoontegetrouw – maar ook uit gemakzucht – zet ik een licht feedertje in op afstanden van 20 en 27m. Ik start op 20m en hou de stek ‘op ver’ met een goed gevuld korfje geregeld bij. Er is direct vis op de stek maar dat zijn voorns waarvan ik er een serie vang, maar de beet wordt minder en het wordt zoeken naar de beste methode. Dat blijkt 2 maden al dan niet met een caster te zijn ofschoon een piertje ook wel wordt gepakt maar dat duurt erg lang. In de loop v/d dag blijkt dat de ‘verre’ stek meer resultaat geeft en hou deze afstand dus verder aan. Het worden uiteindelijk 40 stuks op de teller waaronder 4 platten, een aantal voorns en blieken om te scheppen en de rest rond de maat. Er was wat te loeren om het zo te zeggen en we zijn ‘bezig’ geweest. Verderop hoor ik van Piet dat hij op zijn (hot)stek weer tot 11 platten kwam, grotendeels met een ‘balletje’ gevangen. De wedstrijdjes die richting Zwammerdam zaten, waar naar verluid hoofdzakelijk met de vaste stok werd gevist, leverden met voorn en bliek matige vangsten op. In het weekend is daar – ook naar verluid – redelijk gevangen met ook brasem onder de vangsten.

Havenkanaal (Warmond) 03-02-20 / 10C - W4 - half bewolkt

Theo: vandaag (maandag) geen verkeerd weer en lekkere temperaturen. Effe 4 uurtjes er opuit geweest voor een poging dicht in de buurt een visje te vangen. Graag met de stok, toch nog steeds het leukste vind ik. Had nog wat aas in de koelkast staan en zeker ook mestpiertjes en wat casters die niet echt super meer waren. Besloot om richting de haven te gaan van Warmond waar een water de Leidse binnenstad binnenstroomt (en ook uit). Stromen doet het altijd en goed ook. Had hier in deze winter (nou winter?) al meer gevist en soms leuk gevangen, hoofdzakelijk brasem. Vanwege de stroming een dikke 3 grammer erop gezet en een balletje of 5 donker voer ingezet met wat dode maaitjes en wat hennep. Casters durfde ik niet aan vanwege de mindere kwaliteit. Effe goed uitpeilen, onderlijn erop en vissen maar, wel een kleine haak 18 erop met daarop 2 kleine mestpiertjes en een flootertje. Na ca. 20 minuten liep de pen prachtig weg hetgeen resulteerde in de eerste platte, wat een knoeperd. Om een lang verhaal kort te maken, er volgden nog 11 mooie platten (sommige al met paaipukkels) die bij mekaar naar schatting zo´n 15/16kg wogen. Eigenlijk ging het steeds beter nadat ik die casters van bedenkelijke kwaliteit begon bij te schieten, zeg het maar!

Gouwekanaal (Gouda) 30-01-20 / 8C - ZW3 - bewolkt

Rinus: het is momenteel een ‘taaie’ visserij met matig tot slechte vangsten, kennelijk zijn de voorbije koude en gure dagen van vorige week daar de oorzaak van. Het afgelopen weekend was ronduit slecht her en der, afgelopen maandag in het Aarkanaal en Rijnhaven was het niet veel beter met bij elkaar zo’n 20 voorns rond de maat en 1 platje. Vandaag (donderdag) maar weer eens naar het Gouwekanaal waarover ik dezelfde geluiden hoor, maar eens komt het weer goed!? Na anderhalf uur vissen heb ik daar nog geen vertrouwen in en zit al met het woord ‘verkassen?’ in mijn hoofd. Maar op dit kanaal weet je dat je soms (heel) lang moet wachten….. en dat doen we dan. Even later zie ik toch een tikje op de top en warempel dit leidt tot de eerste vis. Het zullen er na ruim 4 uur vissen uiteindelijk 11 worden, het merendeel schepblieken maar ook 2 stuks die ik onder de categorie ‘platje’ schaar. Het wachten wordt dus (weer) beloond.

Oude Rijn (Alphen) 28-01-20 / 6C - ZW5 - half tot zwaar bewolkt

Erik: hier eindelijk weer een berichtje vanuit Moordrecht. Vanaf einde juli ben ik een maand of 3 van huis geweest en was het vissen van ondergeschikt belang. Althans, ik dacht er nog wel aan maar dan meer in de trend van “kan ik het nog?” en “kom ik ooit nog aan de waterkant met een beetje fatsoen”? Deze gedachten hebben me veel bezig gehouden, samen met nog veel andere zorgen, depressieve gevoelens en verwijten hoofdzakelijk naar mezelf toe. Maar gelukkig gaat het weer wat beter en gaat het vissen ook beter dan verwacht, al heb ik helaas wel e.e.a. “ingeleverd”. Het belangrijkste is dat ik er weer plezier in heb, ook al gaat het allemaal minder vanzelf en moeilijker dan voorheen.

De vissers die me gesteund hebben, ben ik uiteraard zeer dankbaar, vooral de mannen van Team Moordrecht en Dennis v.d. Heuvel die me ook meermaals op sleeptouw heeft genomen. Met jou heb ik ook alweer gevist en dit deed me erg goed. Ook hebben enkele vissers me al aangeboden een keer met ze te gaan vissen. Prachtig vind ik dat en ook de steun van andere vissers, in wat voor vorm dan ook en soms meer dan verwacht. Dit allemaal bij elkaar zijn wel de dingen die me er (tot nu toe) doorheen hebben gehaald. Iets dat ik niet meer zal vergeten!

Genoeg over mijn ellende. Gisterenmiddag ben ik samen met Dennis (v.d. Heuvel) ook nog naar de Oude Rijn geweest, richting Alphen en bleek het inderdaad behoorlijk taai. Dennis ving nog de nodige leuke voorns en baarsjes, maar zelf kwam ik maar tot 2 voorns en een paar keer uitgekauwde maden. Positief was wel het weer dat boven verwachting was en ik had amper koude handen.

Dit jaar ga ik wel bekijken in hoeverre ik weer wedstrijden ga vissen. Met het Team doe ik zo wie zo (zoals het er nu naar uit ziet) mee aan de Regiowedstrijd en met Verpa op 2de Paasdag, samen met Berry. Verder hoop ik nog een keer mijn 15de kampioenschap bij de HSV Moordrecht binnen te halen, maar of dat nog lukt?  Voorlopig kan/mag ik nog geen auto rijden, dus ben afhankelijk van meerijden met vissers die hiertoe bereid zijn, maar dat zal niet het grootste probleem zijn (hoop/verwacht ik).

De komende tijd ben ik nog poli klinisch aan het revalideren en heb hierbij veel steun van het revalidatiecentrum Basalt (eerst in Den Haag, nu in Gouda) die me zeer goed en professioneel begeleiden. Tot binnenkort met een nieuw verhaaltje van hopelijk een leuk visavontuur of andere update.

Hollandse IJssel (Haastrecht) 28-01-20

JanV: voor de afwisseling zondagmorgen in de Hollandse IJssel in Haastrecht gevist met een matige wind uit de zuidhoek, het was daar heel goed te doen. Gevist met de stok op 11 meter met een dobber van 0,5 gr. (het water stond bijna stil) en onderlijn 0,08 met haakje 16 of 18, dat moest het doen deze morgen. Voer klaar gemaakt gericht op de voorn met wat dode pinkies en gekiemde hennep, 3 ballen gecupt en vissen maar staand tegen de grond. We konden wel merken dat het winter is want het duurde vrij lang voor de eerste vissen bij mij gearriveerd waren. Bij Erwin liep het wat soepeler in het begin, hij had al snel vis. Gevangen werd er in vlagen 3 á 4 stuks en dan weer stil, wel allemaal voorn maar over het algemeen kleine van stuk zo tussen de 10-20 cm.  Alles gevangen aan de made en ook enkele aan 2 dode pinkies, met casters erop gaven ze niet thuis en van een piertje hadden ze nog nooit gehoord. Uiteindelijk 21 stuks gevangen, Erwin een paar meer. Om 12.00 uur was het in een keer over en uit en hebben tot 12.45 uur niets meer gezien, dus opruimen maar.

Oude Rijn (Koudekerk) 25-01-20 / 2C - Z3 - bewolkt

Rinus: koud en mistroostig ziet het eruit buiten maar gelukkig géén mist, dit laatste geeft de doorslag om toch nog een paar uurtjes in de Rijn te vissen aan de Rijndijk, samen met Gert en Piet. Was het een kwestie van onjuiste stekkeuze op een verkeerd moment of heeft de vis op dit traject een totale off-day? Ik denk het laatste want rond het middaguur hebben we weliswaar een enkel frutseltje gezien aan de feedertop, doch dit heeft slechts geresulteerd in de gezamenlijke vangst van één vis. Dus geen slecht idee van beide kompanen om de pijp aan Maarten te geven en in te pakken, zelf plak ik er nog een uurtje aan vast. En dat levert uiteindelijk nog 3 blieken op, gevangen in het laatste half uur met 2 pinkies. Het is niet alle dagen feest zullen we maar zeggen. Via de app ontvang ik een berichtje van Dennis H met de melding van de vangst van een lekkere klus vis die hij schat op 5-6kg in de Rijn bij Alphen. Niet verkeerd als je bedenkt dat even verderop bij hem 4 man tot slechts één visje komen. Het kan dus altijd (nog) slechter…!

Oude Rijn (Alphen) 20-01-20 / 7C - ZW2 - bewolkt

Rinus: maandagmiddag eveneens naar de Rijn geweest op traject ‘witte hek’ tegenover Gerbrand. Twee voerstekken aangemaakt voor de feeder waarvan de eerste kortbij op 15m slechts 2 voorns en een bliekje oplevert, ook aan het eind v/d rit geeft deze stek ‘niet thuis’. Dit in tegenstelling tot stek 2 die ik op 3/4 gecreëerd heb en waar al binnen het kwartier ‘leven' te zien is in de vorm van een platje en een bliek. Na vier uur vissen komen daar nog eens 13 platjes en platten bij, sommige over de kilo. De Rijn blijft verrassen in dit opzicht en dat zal niet in de laatste plaats komen door de relatief zachte weersomstandigheden!?

Oude Rijn-haven (Alphen) 20-01-20

JanV: zondag een week geleden zijn we weer in de haven van Alphen geweest en weer vis gevangen over het algemeen groter dan de week ervoor. Mooie voorns, een winde en uiteindelijk een snoek die achter een gehaakte vis aanzwom en ook pakte, wat toch invloed heeft op het aantal gevangen vissen. Met maar 14 stuks - bijna allemaal schepvoorns – toch een mindere dag. Erwin had meer vis hij wist tot aan de 20 stuks te komen. Afgelopen zondag is Erwin alleen gaan vissen in de Oude Rijn bij het futenbos, met ca. 30 stuks (mooie voorns en ook nog enkele platjes) had hij met de feeder toch een mooie morgen. Vandaag (maandag) ben ikzelf ook in de Oude Rijn geweest, vooraan bij Alphen net voor Huize Moerings en heb daar met de stok gevist op 11 meter. De vangst hield niet over, met 37 vissen de dag afgesloten. In het begin alleen maar kleine voorns later werden ze wel groter maar geen bakstenen, bliek of brasem, alles gevangen aan twee maden.

Oude Rijn (Alphen) 18-01-20 / 7C - ZW3 - zonnig

Rinus: vandaag neem ik Erik ‘op sleeptouw’, hij is herstellende van een herseninfarct die hem vorig jaar trof en is gelukkig in zijn revalidatie periode aan de beterende hand maar mag nog niet auto rijden. Gelukkig ook kan hij weer en steeds beter genieten van zijn (en mijn) favoriete (hengel)sport en dat doen we vandaag in ruime mate. Na een aanvankelijk ‘vochtige’ start v/d dag gaat de zon steeds meer zijn best doen en hebben we een heerlijke dag aan de Oude Rijn. Nabij huisje ‘Moerings’ pakken we onze spullen uit en droppen de eerste korfjes al dan niet volgepropt met de kenmerkende aassoorten zoals dode pinkies, casters en wat hennep. Later voegen we daar nog wat geknipte wormpjes aan toe en wellicht is dat de reden dat er uiteindelijk ook nog een plat(je) kan worden gevangen. In elk geval hebben we een prima visdag met een redelijke klus vis die overwegend dik aan de maat is, al halen de platten hier niet de gewichten van de Amsteldrecht. Zelf kom ik aan 29 stuks waarvan er 8-9 onder de categorie platjes van 0,7-1kg vallen. Opvallend hier ook weer de dikke voorns die op sommige momenten toehappen en zorgen voor mooie (vis)sport. Om half drie houden we het voor gezien en rijden we - de wagen weer keurig volgeladen – voldaan huiswaarts.

Aarkanaal / Amsteldrecht (Ter Aar) 15-01-20 / 10C - ZW6 - bewolkt

Rinus: na een weekje ‘huisarrest’ (griep) afgelopen maandag weer ‘op pad’ en mijn zinnen gezet op het Aarkanaal omgeving sluisje. Daar tegen de betonnen rand vissend met de feeder lijkt me een prima optie, de diepte terplekke schat ik op 2,5m. Geduld-is-een-schone-zaak en daarmee heb ik vanmorgen te maken als je bedenkt dat er na 2 uur vissen slechts 3 visjes op de teller staan. Ik plak er nog 2 uur aanvast en eindig op 15 stuks waarvan 4 platten in het laatste uur. Voor de rest blieken, windes en een aantal voorns. Qua gewicht zeker niet ontevreden, het is tenslotte pas januari!?

Op woensdag besluit ik de Amsteldrecht ‘aan te doen’, hierover circuleren enthousiaste berichten over vangsten van 3, 5 ja zelfs 7 dikke platten. En dat in een periode v/h jaar waarin je daar helemaal niet moet zijn, ‘je vangt er toch niks!?’ Daarom juist trek ik vandaag de stoute schoenen aan voor een poging. Helaas staat de wind (kracht 5-6) dwars over het beste traject met golven van 15cm en rij daarom richting de ‘kwekerij’. Hier maak ik een feeder gereed op 6-7m uit de overzijde en ééntje op 12m uit de overzijde en bevis deze stekken net als in de zomer met (dode) maden, casters, wormen, maïs en een ‘balletje’. Het wordt een lange zit en moet helaas constateren dat ik na 2,5 uur vissen slechts 2 keer beet heb (2 ruisvoorns). Als na ruim 3 uur vissen ook de regen arriveert ga ik van lieverlee wat spullen inpakken zodat ze ‘droog’ de auto in kunnen. Tijdens die activiteiten loopt ineens de top krom en vis ik op 2 dode maden voorn nummer 3 binnen. Met diezelfde ‘uitgekauwde’ maden gooi ik nog een keer in en wordt nagenoeg gelijk verrast met weer een aanbeet, voorn nr 4. Terwijl ik deze binnendraai zie ik ‘gerommel’ aan de top van de ‘verre’ feeder, deze heb ik inmiddels uitleggen met een oranje boilie. Het levert de eerste platte op, ééntje v/h hier bekende formaat dus rond de 2kg. Nog twee keer ingooien met zelfde balletje levert nog 2 platten op, zodat het vangstgewicht binnen 20 minuten ineens boven de 6kg ligt. Ook hier is mijn geduld dus zwaar op de proef gesteld, maar kan na krap 4 uur vissen toch tevreden terugkijken op dit niet alledaags water in wintertijd!

Rijnhaven (Alphen) 11-01-20 / 6C - ZW4 - bewolkt

JanV: met de beste wensen voor iedereen gaan we welgemoed in 2020 verder en visten vorige week zondag in het haventje van Woerden. Dit resulteerde in goede resultaten zeker qua aantal maar in lengte toch heel wat minder, Edwin kwam op 135 stuks en ik op 150 stuks waarvan er hooguit maar 5 geschept zijn. We zijn wel onder de indruk van de hoeveelheid vis die er dan in een haven moet zitten. Daarom deze week maar besloten om het te proberen in de jachthaven van Alphen aan de Rijn. Met een harde ZW wind beide de feeder gepakt en op 25 meter voerstekjes gemaakt tegen een bootje, met 10 tot 12 tellen water echt diep daar. Erwin had al gauw wat beweging op de top bij mij duurde het even wat langer. Na het eerste voorntje die hij ving kreeg ik een loopvis in de vorm van een echte baksteenvoorn. Al met al geen drukke morgen maar er was wel wat te loeren met aantallen van 13 en 15 vissen. Op nieuwjaarsdag heeft Edwin nog een poosje bij de sluis van Gouda zitten vissen en daar goed gevangen, met 13 platten (tjes) en het benodigde kleine spul een heel goede morgen gehad.

Oude Rijn (Alphen) 04-01-20 / 6C - W5 - bewolkt

Rinus: vandaag zaterdag mijn eerste visdag in 2020 strijk ik neer aan de Rijn nabij de Treinweg ondanks windkracht 4-5 rechts ‘uit de flank’. Met een licht feedertje op korte afstand is het te doen en nu maar afwachten wat het nieuwe (vis)jaar ‘in petto’ heeft. Niettemin maak ik 2 voerstekjes, 1 op 17m en 1 op 24m, die ik beide met 2 ‘volle’ korven aanvoer. In het eerste uur is er vooral rust, slechts nu en dan een lichte trilling op de top. Bij één ervan buigt de top ietsje door en dat levert de eerste vis van 2020 op, een pracht voorn van in de 30cm. Als dit de opmaat is voor een nieuw visjaar kan ik tevreden zijn en met vertrouwen vooruit blikken. Vanaf het tweede uur komt er iets meer leven, vooral op de ‘verre’ stek waar het aantal voorns, groot en klein, oploopt tot 15 stuks. Pas in het laatste uur komen de (schep)blieken ‘om de hoek kijken’, ook op de korte afstand. In totaal kom ik op 25 vissen waaronder ook nog een platje en een winde. Zoals gezegd een alleszins redelijk resultaat waarmee ik tevreden ben. Dat moet JanBr ook zijn enkele dagen geleden in de Rijnhaven waar hij de matchhengel weer eens voor de dag haalt en aan eveneens 25 vissen komt, meest voorn. En ook dit moet de burger moed geven!