Vangsten

VANGSTEN 2020

De actuele coronamaatregelen (update van 29/6) van Sportvisserij Nederland lees je hier

Amstel (Nes) 01-08-20 / 23C - ZW3 - half bewolkt

Rinus: vandaag met HSW de eerder al geplande onderlinge koppelwedstrijd gevist in de Amstel nabij Nes, met mooi weer, op een heerlijk ruim parcours (dan aan Ron), in een prachtig water dat ietsje stroomt, wat kan er nog mis gaan….? De vangst natuurlijk, dat hebben we de afgelopen twee wedstrijdjes gezien, maar vandaag hebben we geen klagen afgaande op het gemiddelde resultaat van 7,5kg p.p. en natuurlijk is de ene stek beter dan de andere. Maar daar kan een goede loting weer een draai aan geven. De 5 koppels (lage opkomst door vakantie??) worden aldus gevormd, lootjes 1 en 2 vissen op stek één, 3 en 4 op stek drie enz. Om half 8 klinkt het startsignaal voor de 5 uur durende wedstrijd en vrijwel direct wordt over de hele linie vis gevangen, al zullen sommige dat niet zo ervaren. Feit is wel dat er perioden (zonder stroming) zijn dat de beet nagenoeg weg valt. Met Gert (op links) vorm ik (op rechts) vandaag het koppel op stek 1, hij neemt met de feeder continue de ‘overkant voor zijn rekening’ en ik switch tussen overzijde en de stek op 17m. Op ‘ver’ vangen we verreweg de meeste vis, het laatste half uur levert mij de ‘korte’ stek nog enkele bonusvissen op. Met ruim 28 kilo winnen we de pot en kunnen terugzien op een heerlijke vispartij. Op stek 3 vissen Martin (vaste stok) en Jan (feeder) naar een keurige 2e plaats met ruim 17kg. Aan de andere kant op stek 9 doen Ron en Leo daar net iets voor onder en eindigen met ruim 16kg op plaats 3. Zoals gezegd moeten de koppels op de tussenliggende nummers met minder genoegen nemen al moet gezegd dat het nog altijd ‘slechter’ kan dan de 7kg die zij nu vangen. Al met al een heerlijke vismorgen.

Nauernasche Vaart (Krommenie) 01-08-20

Theo: onlangs gevist in de Nauernasche Vaart achter het bos bij Krommenie, vanwege de wind. Na wat ‘knipwerk’ hadden we 2 mooie stekken gecreëerd waar we de feeder in stelling brachten. Besloten werd op 2 afstanden te vissen waar ik normaal geen voorstander van ben ivm het onderhouden van 2 stekken, stijf tegen de overkant en op 15 meter. Beide plekken aangevoerd, onderlijn met haak 14 erop met 3 mestpiertjes en een made en gaan…! Na wat wikken en wegen en uitproberen bleek dat er op beide afstanden vis was te vangen al zat er wel verschil in het formaat vis, de grote werden uiteindelijk verzilverd met de aloude pier. Na 6 uur vissen vonden we het welletjes, het beste was er in het laatste uur al vanaf. Zelf kwam ik aan 27kg en Cees aan 13kg, het kon slechter!

Plassen (Nieuwkoop) 30-07-20 / 24C - ZO2 - half bewolkt

Erik: afgelopen zondag met DennisH de 2e en afsluitende bootjeswedstrijd van de VWP gevist in de Nieuwkoopse Plassen. Hier voor de 1e keer aan meegedaan aangezien er een plekje vrij was. De 1ste wedstrijd werd 2 weken geleden onder prachtige weersomstandigheden gevist met redelijk gevangen en we hadden toen rond de 18,5 kg wat een 3e plaats opleverde. Voor de 2e wedstrijd hadden we bedacht om op de 1e plas (bij Hoogerwerf) te blijven en richting de paaltjes te vissen, in het verleden regelmatig een goede methode gebleken. We begonnen meteen met baarsjes en ander klein spul dus zakte de moed een beetje in de schoenen. Na een paar halfwasjes en een prachtige zeelt van 2,5kg van Dennis zijn we toch maar gaan verkassen op zoek naar een serie platten. Die andere stek op de 1e plas leverde het eerste half uur amper beet op, op zich niet erg want de kleinere vis kon ons op dat moment gestolen worden. Na een half uur kwamen dan toch de platten al bleef het aanvankelijk schrapen voor een vis. Om beurten vingen we met enige frequentie een brasem al waren ze niet alle van formaat en om half 2 vingen we allebei onze laatste platte. We hadden – gezien de omstandigheden – toch het gevoel een acceptabel vangstgewicht te hebben en nog belangrijker ….. tevreden dat we waren verkast. Met ruim 26 kg bleken we de 2e wedstrijd te hebben gewonnen en pakten tevens de overall winst over de 2 wedstrijden. Het ging maar om 7 koppels maar na alle corona shit en mijn k.. jaar, was ik wel gebrand om er het beste van te maken.

Nederrijn (Oosterbeek) 30-07-20

JanV: ben weer aan de competitie in Oosterbeek begonnen en 2 weken geleden de eerste wedstrijd gevist, uiteraard werden de corona maatregelen in acht genomen. Iedereen ging met frisse moed de strijd aan en de verwachtingen waren hoog gespannen. Tevergeefs, het lijkt wel of het elk jaar slechter wordt op de rivier. Na 3,5 uur vissen had nr.1 1340 gr. nr.2 1130 gr. en nr. 3 960 gr. Zelf  was ik 4e met 690 gr. Na een begin met 3 voorntjes kwamen de grondels op het voer en van dit soort had ik er een stuk of 30 soms nog geen 5 cm groot, het is echt hopeloos. Hier en daar werd er een mooie voorn gevangen en deze mensen zaten dan goed. Brasem lijkt wel helemaal verdwenen niemand had er een of er een verspeeld. Zondag meegedaan aan de lang verwachte marathon van 6 uur op een ander stuk van de Rijn n.l. onder de sluis bij Renkum, hopende dat dit gedeelte beter was, maar weer…. helaas! Er werd gewonnen met slechts 4,3 kilo, verder een enkeling rond de kilo, zelf zat ik op nr.5 en wist ‘ze’ niet aan de gang te krijgen en eindigde met 630gr. Een nachtwedstrijd iets verderop in Opheusden resulteerde in vangsten van 60, 50, 45, 30 en rond de 15 kilo. Vreemd dat het ’s nachts wel lukt….!?

Berkelse Plas (Berkel en Rodenrijs) 28-07-20 / 21C - ZW4 - half bewolkt

Jorden: zaterdag 25-07 viste HSV Gr R’dam afd Zev/Mkp de tweede wedstrijd voor de Corona-Cup, ditmaal gevist in de Berkelse Plas. Met dertien van de zeventien man gaan we van start, zes man op de lange schuine kant, waar de wind schuin op stond. De anderen zaten in het 'o zo geliefde' riet, waar je veel beschutting door de huizen, genoeg ruimte achter je en wind in de rug vindt. Nadat de gehele Meerpolder (per ongeluk) wakker was gefloten door onze wedstrijdleider startten we droog onze wedstrijd. Er werd direct veel kleine vis gevangen, iets waar het water bekend om staat. Hier en daar waren er verhalen over een grote gevangen vis en één daarvan kwam Adriaan toe, hij ving een grote snoek van 90cm. Later bleek Jan de Zwart deze ook te hebben gevangen. Jammer voor hen maar deze tellen niet. Op nr. 13 (staart) zat onze nieuwkomer Peter Schumacher naast een ontketende Jan Benard, die maar liefst 8570gr. aan kleine vis en een karpertje ving. Jan beheerst de kunst van het stokken wel! Later zou blijken dat hij hiermee de tweede plaats had bereikt. Op nr. 7, het eerste nummer in de rietkant, zat Peter die de eerste wedstrijd van dit jaar (in maart) wist te winnen. Ditmaal deed hij er nog een schepje bovenop en pakte wederom de winst met ruim 13 kilo. Met maar liefst vijf grote maden op de haak wist hij de grote platten te verleiden. Naast hem wist Sander net voor tijd een grote brasem te vangen met de feeder, nauwelijks gebruikt maar was effe nodig omdat de boel aan de vaste stok in de war zat….., zeg maar een geluk bij een ongeluk! Ook Hans Lammeree ving nog een mooie brasem, maar die haalde het niet bij de prachtige zeelt die ook in zijn net zat. John was vandaag onze pechvogel, door lichamelijke klachten moest hij opgeven. De top drie van vandaag:
1.Peter Koevermans 13.270gr
2.Jan Benard 8.570gr
3.Sebastiaan Lockhorst 6.105gr

De volledige uitslag zie je via deze link: https://groot-rotterdam.nl/witvissen/hzm/wedstrijden/603-2e-wedstrijd-berkelse-plas

Oude Rijn (Zwammerdam) 25-07-20 / 20C - ZW3 - bewolkt/regen

Rinus: vandaag naar het futenbos op een stek halverwege dit parcours waar weinig plompenblad staat, zowel aan mijn kant maar ook aan overzijde. Daar maak ik een voerplek op zo’n 5-7m van de kant, aan mijn kant op 15m trek ik ook een paar korfjes leeg. Op deze stek blijft het lang onrustig door de aanwezigheid van kleine vis maar levert in het laatste uur toch enkele dikke platten op. Zo ook de ‘verre’ stek waar het aanvankelijk niet wil vlotten. Met af en toe een bliek, baars en voorn ‘loopt’ het zeer moeizaam, maar zoals gezegd wordt dit in de laatste uren goed gemaakt. Bij mekaar kom ik aan 8-9 platten en een 15-tal kleine(re) vis en bijna alle aassoorten levert wel vis op, van boilie tot maïs, maden en een (stukje) worm.

Amsteldrecht: midweeks viste de ouderenclub van HSW een onderling wedstrijdje aan de Amsteldrecht waar ik door omstandigheden helaas niet bij was, maar de leiding strak in handen lag van Martin en Gert. Helaas konden ook zij niet voorkomen dat de vis in omgeving paprikaboer niet thuis gaf en het op enkele stekken na volledig liet afweten. Maar ving je een vis dan weet je met het huidige formaat van vriend(in) platte in dit water met zijn vele gezichten dat je qua vangstgewicht omhoog schiet en mogelijk een prijsje weg kan slepen. In dat kader was de uitslag als volgt:

1 Dick Rijsdam 4010 gram

2 Jan van Dam 3900

3 Arie Boom 2000 gram

Gouwekanaal (Gouda) 18-07-20 / 23C - ZW2 - zonnig

Rinus: de eerste wedstrijdjes na de lockdown zijn een feit en ook HSW heeft vandaag een onderling wedstrijdje georganiseerd aan het Gouwekanaal met in acht name van de coronamaatregelen. Gelijk lopen we al tegen de situatie aan dat een groep vissers ‘ons aangevraagde deel’ v/h parcours hebben ingenomen en dat geeft irritatie. Iedereen wil wel weer een gezamenlijke vispartij hebben, helemaal niets op tegen maar kijk dan eerst voordat je met zijn allen neer duikt of je niemand in de weg zit. Pak het begin of eind van zo’n parcours zodat anderen ook kunnen vissen! En nog belangrijker: vraag voor zo’n betrekkelijk klein parcours vergunning aan of overleg zo nodig met die andere club wie waar gaat zitten! Dit gezegd hebbende gaan we vooraan bij de sluis loten, ‘coronaproef’ net zoals ‘het wegen’ na afloop. Dit laatste heeft wel eens meer moeite gekost want met 12 deelnemers komen we slechts aan een gezamenlijke 22,7kg. Het kanaal heeft zich wat de vangst betreft niet van haar beste kant laten zien. De meeste vis wordt frappant genoeg op het voorste smallere deel v/h parcours gevangen. En daar zit ook winnaar Ron die met een kleine 11kg zijn kopstek helemaal waar maakt. Proficiat! Zelf kom ik op stek 10 te zitten, kan maar 2 bliekjes met de feeder ‘scoren’ en moet de rest van mijn 930gr met de korte stok onder de kant schrapen. De uitslag:

1 Ron Suyk 10.890 gr

2 Wil-Jan van Leeuwen 3.900 gr

3 Erwin Keizer 2.260 gr

4 Siem Pellekooren 1.860 r

5 Jan van Dam 1.450 gr

Oude Rijn: afgelopen week nog naar de Rijndijk tussen Koudekerk en Alphen geweest en ondanks de scheepvaart alleszins redelijk gevangen. Zowel tegen de overzijde als op korte afstand van 15-17m was de vis te verleiden om het aas (veelal maden) te pakken. Aanvankelijk bliek en een enkele (mooie) voorn maar later op de dag kwamen de ‘platten .

Ringvaart: Theo viste maat Cees in de Ringvaart bij Lijnden. Stromen deed het in het begin zeker maar helaas maar een half uurtje, daarin werd overigens wel meteen vis, veel bleien gevangen. Cees op 2 afstanden  van 20 meter en 14 meter en ik op 1 plek op 22 meter. Een paar uur aardig vis gevangen met allerlei aas op de haak, maar de mestpiertjes kwamen er het best uit. Laatste 1.5 uur toen het al minder werd de hair erop met bolie of dummel of gewoon 3 grote slangen van wormen en dat leverde ook enkele zware vissen op. Na 5 uur vissen trok Cees met 13.5 kilo aan het langste eind en zelf kwam ik aan 11.5 kilo.

Rottemeren, Sebastiaan: vorige zaterdag met de club (Gr R’dam afd Zev/Mkp) sinds lange tijd weer een wedstrijd gevist. Door alle omstandigheden mogen we alleen vissen in verenigingswater, gebruikmakend van coronaprotocol en zo geschiedde: De avond voor de wedstrijd waren alle bordjes met wedstrijdvergunning geplaatst in de Rotte (Balkengat), evenals de nummers die op de weg en op het fietspad waren geschreven met krijt. Adriaan verzorgde thuis de digitale loting, waardoor we direct naar onze stek konden gaan, zonder bij elkaar te komen. Er waren veel nummers die links en/of rechts veel ruimte over hadden. Dit kwam door het gebrek aan steigers of het overschot aan riet. Kortom: Veel mooie stekken! De wind had de gehele week op de kant gestaan, maar qua vangst was hier niets van te merken. Er werd regelmatig kleine vis gevangen, iets waar de Rotte niet echt bekend om staat. Uiteindelijk was er één duidelijke winnaar: Aad Revet. Hij had veel meer dan de nr. twee Sander, die onder andere een platte ving van ca.3kg. Nieuwkomer Jan Benard had ook goed geloot en wist het ook grotendeels waar te maken: Een derde plek met veel mooie blieken. Jan de Zwart viel letterlijk met zijn neus in het water: Een nat pak met natte spullen was zijn deel. Gelukkig heeft Jan door kunnen vissen en was er verder niets aan de hand. Al met al zijn we erg blij dat we weer mochten vissen, ook het weer zat erg mee. We hebben een aantal nieuwkomers en dat is ook erg prettig. Nu hopen op een betere vangst….

Amsteldrecht (Nieuwveen) 11-07-20 / 16C - ZW2 - half bewolkt

Rinus: vandaag naar de Amsteldrecht op gedeelte vooraan bij de sluis. De feeder op ‘ver’ lag tegen de plompen aan de overzijde en een licht feedertje op 17m. Deze laatste levert aanvankelijk wat vis(jes) op, maar verder dan enkele bliekjes en voorntjes plus een paar halfwasjes kom ik niet. Na anderhalf uur is er kortbij weinig of niks meer te loeren. Zelfs nog even met de korte stok geprobeerd en niet eens beet gehad. Het grove geschut komt van de overzijde met 13 platten en dan zit je met het hier bekende formaat al gauw tussen de 15-20 kilo. De eerste exemplaren vang ik op 2 maïskorrels of een combi maïs/worm. Van lieverlee schakel ik over op de boilie of wafter en dat blijkt (nog) beter te werken. Na ruim 4 uur vissen is de koek kennelijk op want de beet is over.

Gouwekanaal: afgelopen maandag gevist in het Gouwekanaal, met de feeder op ca. 30m en met de korte stok op 4m. ‘Echte’ brasem heb ik niet gevangen, 1 of 2 zaten er dicht tegenaan. De feeder leverde verder wat bliek(jes) op in aantal zo’n 15 stuks. Anders ging het met de korte stok, hiermee was leuke sport te beleven bijvoorbeeld met een aantal forse baarzen van rond de 30cm, enkele mooie voorns en een handvol blieken bij elkaar nog eens ca. 30 stuks. Qua aantal en gewicht uiteindelijk niet eens ontevreden.

NH Kanaal (Spijkerboor) 11-07-20

Theo: afgelopen zondag met de club met  8 man in het NH kanaal gevist voorbij Spijkerboor, achter het bos hadden we de wind achter. We hebben gekoppeld met 4 koppeltjes en de vangst was niet best alhoewel…? Zelf ben ik begonnen op 4 meter uit de overkant, waardeloos na 1 uur 1 schele pos! Cees mijn maatje op kort niks en 3 kwart 1 vis, andere koppels ook slecht. Behalve op staart daar zat Cor Hofstede strak in het riet toch wel vis  te vangen. Dan gaan we dat ook doen en dat was een goede keuze want dat leverde nog ruim 10 kilo op. Cees op kort en lang pakte nog 9 kilo dus totaal 19 kilo. Niet genoeg voor de winst want die ging naar Cor en Vries met 20.500 gram. De 2 andere koppels vingen in vergelijking niet nest, Johan en Arie 4.500 gram en Gertjan en Ton 6.500 gram. Uiteindelijk toch een gezellige dag gehad, het broodje warme worst en een sappie van Ton en Gertjan heeft daar zeker aan bijgedragen.

Heimanswetering (Alphen) 04-07-20 / 17C - ZW6 - zwaar bewolkt

Rinus: deze week vis ik een paar maal in de wetering aan het Molenaarspad, niet in de laatste plaats vanwege de harde wind (zeker vandaag). Beide keren kom ik aan aantallen tussen de 60-70 stuks zowel groot als klein, de vervelende donderpads niet meegerekend. Deze zijn voornamelijk onder de kant te vangen met de 4m stok naast wat voorn, bliekjes en (uit de kluiten) gewassen baarzen. Deze geven mooie sport maar zwemmen ook zomaar door de onderlijn heen. Het gewicht komt evenwel van de feeder zowel op de 17m lijn als 2m uit de overzijde. Het betreft hoofdzakelijk (schep)bliek tot een aantal platten en platjes. Opvallend dat wat dit laatste betreft er woensdag, met 3 zandschuiten en meer pleziervaart, meer te beleven viel. Het begin op beide dagen was overigens zeer moeizaam met in de eerste uren periodes met geen of weinig beet, maar dat verandert in de loop van de dag in positieve zin. Het venijn zat dus zoals wel meer gebeurt in de staart!